Jak używać kolorów w projektowaniu miejsca pracy?

Ponieważ nadają one nastrój przestrzeni, ważne jest, aby wybrać odpowiednie kolory do wnętrz. Trzeba mieć dużą wprawę, aby być świadomym ich działania. Wymaga to wiedzy nie tylko o ich efektach optycznych, ale także o kulturze i psychologii. Kolory nie tylko mogą "przybliżać i oddalać" wnętrze, ale mają też znaczenia symboliczne i wpływają na naszą psychikę.

Jak działa kolor?

Od początku badań nad kolorem pojawiły się dwie sprzeczne teorie. Isaac Newton uważał, że postrzeganie kolorów jest subiektywne. Johann Wolfgang von Goethe uważał jednak, że kolory mają taki sam wpływ na każdego. W swoim "Traktacie o kolorach" (1820) napisał: "Miej się na baczności z kolorami, ponieważ mają one wpływ na ciało i duszę. Mogą wywoływać w nas różne stany emocjonalne, takie jak radość czy smutek. Chociaż dowiadujemy się coraz więcej o wpływie kolorów na mózg, naukowe podstawy tej wiedzy są wciąż rozwijane. Nie ma łatwych rozwiązań. Obaj badacze mieli w pewnym sensie rację. Większość z nas stwierdzi, że kolory mają podobne działanie. Jednak niektórzy mogą negatywnie odbierać nawet najbardziej optymistyczne kolory. Dlaczego? Wystarczy uczucie strachu i "zakotwiczenie" w pamięci tego koloru. "Zakotwiczenie" w pamięci tego skojarzenia. Od tego połączenia zależy reakcja naszego mózgu. Od każdej reguły są wyjątki.

Wpływ kolorów na efektywność pracy

Magiczne działanie kolorów fascynowało starożytnych. Wierzyli, że mogą one leczyć (chromoterapia). Dziś wiemy, że to nie jest magia. Jest to fizyka. Długość fali kolorów ma wpływ na ich "energię", którą można wykorzystać do uspokojenia, ukojenia, pobudzenia, a nawet podrażnienia. Wykazały to badania EEG i przewodnictwa skóry. Badania EEG lub przewodnictwa skóry wykazały, że kolory o krótkiej długości fali (np. niebieski, zielony) mogą uspokoić umysł i obniżyć ciśnienie krwi. Kolory długofalowe (np. czerwony, żółty) aktywizują, ale męczą w nadmiarze. Wielu naukowców badało wpływ kolorów na kreatywność i efektywność w pracy. Badali oni również terapeutyczne działanie kolorów w szpitalach. Rośnie świadomość, że kolor nie jest tylko dekoracją, ale może być również wykorzystywany do wpływania na emocje ludzi.

Jak używać kolorów, aby stworzyć kreatywne i zdrowe miejsce pracy.?

Musimy używać pewnych kolorów zgodnie z pewnymi zasadami. Wykorzystajmy trendy kolorystyczne jako inspirację.

Na wybór koloru mają wpływ następujące czynniki:

  • Wielkość, wysokość i funkcja wnętrza
  • Ilość, rodzaj i temperatura światła
  • Branża firmy i sposób pracy jej pracowników

Symbolika kolorów

Kultura, w której żyjemy, jest głównym czynnikiem w symbolice kolorów. Jest to coś, co nabywamy, nawet jeśli nie jesteśmy świadomi. Na przykład biel jest kojarzona z niewinnością i czystością. Posiadanie tej wiedzy jest ważne przy projektowaniu przestrzeni. Znajomość historii stojącej za kolorami może pomóc nam w przekazaniu pewnych wartości i informacji. Złoto kojarzy się z bogactwem, władzą i prestiżem. Sprawdzi się wszędzie tam, gdzie chcemy przywołać te skojarzenia, np. w biurach finansowych. Jasnoróżowy kolor świetnie sprawdzi się w butiku czy cukierni, ale już w kancelarii prawnej będzie wyglądał niezbyt poważnie. Kolory CI danej firmy są często dobrym punktem wyjścia podczas poszukiwań.

Psychologia kolorów

Drugim aspektem koloru jest jego wpływ na naszą psychikę i ciało. Oko nie lubi monotonii. Monochromatyczne powierzchnie w kolorze szarym lub białym mogą u niektórych osób wywoływać znużenie i działanie depresyjne. Aby pobudzić mózg i oczy, konieczne są kontrasty i akcenty kolorystyczne. Jednak zbyt wiele kolorów może powodować zmęczenie i bóle głowy. Czerwony, żółty, lub przygnębiający (np. szary, fioletowy). Warto stosować akcenty nasyconych kolorów w działaniach kreatywnych i przestrzeniach spotkań. Jeśli jednak pracujemy przez dłuższy czas, powinniśmy pozwolić naszym oczom odpocząć i stosować jaśniejsze kolory.

Jakie kolory "lubią" nasze mózgi?

Nasz mózg ukształtował się w czasach, kiedy mieliśmy dużo kontaktu z naturą. Dlatego tak zwane "kolory ziemi" mają pozytywny wpływ na nasz mózg. Wyblakłe odcienie brązów, zieleni i żółci. Według badań, większość ludzi lubi kolor zielony. Jest on szczególnie dobry dla osób, które pracują przez długie godziny. Ludzie, którzy patrzą przez okna na zieleń, mają lepsze wyniki w pracy niż ci, którzy nie mają takiego widoku. Kolejnym dobrym kolorem jest niebieski, który kojarzy się z kolorem nieba. Stwarza on poczucie większej przestrzeni, sprawia, że czujemy się bardziej zrelaksowani i zwiększa efektywność pracy. Jest to kolor o wysokiej fali, który jest aktywny i czasami może mieć niepokojące działanie. Czerwień kojarzy się również z kolorem krwi. Może być używany do podkreślenia czegoś lub przyciągnięcia uwagi. Psychologowie uważają żółty za kolor optymizmu. Jest energiczny i świeży, kojarzy się ze słońcem. Jest to kolor, który pobudza kreatywność i poprawia nastrój. Niektórzy badacze uważają, że jest to kolor, który zachęca do spotkań. Może być wyczerpujący, jeśli jest używany w nadmiarze.

Autor

Redakcja "Fotele do biura"

- foteledobiura.pl